Usein kysyttyjä kysymyksiä videoista

27. Marraskuuta 2020


Mitä videon tekeminen maksaa, miten videoprojekti etenee, mistä kannattaa lähetä liikkeelle videon kanssa, millainen on laadukas video, mitä tai ketä kannattaisi seurata alalla, mitkä ovat videomaailman trendit?

Tässä on sellaisia kysymyksiä joita kuulen jatkuvasti kysyttävän, kun on puhe videoiden tekemisestä. Ja koska niitä kysytään hyvin usein, niin ajattelin listata vastauksia näihin askarruttaviin kysymyksiin.



Millainen on tavallinen videoprojekti? Miten se etenee?

Tavallinen videoprojekti lähtee liikkeelle ideasta. Miksi video tehdään ja mitä sillä halutaan saavuttaa?

Tämän jälkeen video käsikirjoitetaan, valitaan kuvauspaikka ja suunnitellaan aikataulu. Seuraavaksi päästään kuvaamaan ja viimeisenä vaiheena onkin editointi. Katso täältä videomateriaalia aiheesta.

Mitä videon tekeminen maksaa?

Videoiden hinta riippuu monesta tekijästä. Yleistettävää vastausta hintakysymykseen ei siis ole, sillä kaikki videot ovat uniikkeja.

Joitain esimerkkejä voidaan kuitenkin antaa. Esimerkiksi sosiaaliseen mediaan suunnitellut videot ovat tyypillisesti pituudeltaan 1-5 minuuttia, ja niiden hinta on 600 euroa + alv.

Lisää esimerkkejä hinnoittelusta löydät täältä.

Kauanko olet tehnyt videoita ja mikä on taustakoulutuksesi?

Minulla on elokuva-alan tekninen koulutus ja videoiden parissa olen tehnyt töitä 10 vuoden ajan.

Viimeiset kaksi vuotta olen tehnyt myös omaa vlogia, jotta saan entistäkin paremman kuvan siitä, miten videot toimivat sosiaalisessa mediassa.

Videoiden tekemisen olen aloittanut harrastusmielessä jo 2000-luvun alussa esimerkiksi lyhytelokuvien ja musiikkivideoiden parissa.

Yrityksessämme olisi tarve videoprojektille, miten kannattaisi lähteä liikkeelle?

Paras tapa on ottaa minuun yhteyttä.

Sovitaan yhteinen palaveri ja jutellaan – se ei maksa mitään. Lupaan, että saat hyviä ideoita siihen, miten jatkaa eteenpäin.

Yhteyttä voit ottaa mikäli teillä on mielessä videoprojekti, mutta et tiedä miten polkaista se käyntiin tai siinäkin tilanteessa, mikäli sinulla ei ole vielä mitään käsitystä videoista!

Millainen on laadukas video?

Oli kyseessä sitten yritysvideo, somevideo tai mainosvideo, niin laadukas video herättää aina tunteita, kertoo tarinan ja kiinnittää huomion.

Videon ei tarvitse olla mikään Hollywood-elokuva, sillä monesti hyvin yksinkertainenkin tapa lähestyä ja tehdä toimii jopa paremmin.

On tärkeää kuitenkin muistaa, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – varsinkin videoiden kanssa.

Mitkä ovat videomaailman trendit juuri nyt?

Videomaailman trendit elävät todella nopeilla sykleillä. Tällä hetkellä Behind the Scenes -videot ovat kovassa nosteessa maailmalla. Näissä videoissa näytetään katsojille, miten joku asia on tehty tai kurkistetaan kulissien taakse.

Toinen nouseva trendi on pitkät videot. Pitkillä videoilla tarkoitan sellaisia videoita, jotka kestävät yli puoli tuntia. Tähän eniten vaikuttavavana tekijänä ovat olleet erilaiset striimaukset ja live-lähetykset.

Kolmantena suurena trendinä jo pidempään ovat olleet käsikirjoittamattomat videot aidoista ihmisistä. Tämä havainnollistaa videomuodossa sitä, että virheitä ja epäonnistumisiakin mahtuu tarinoihin.

Keitä tai mitä kannattaisi seurata alalla?

Tällä hetkellä kannattaa seurata esimerkiksi Patagonian Youtube-kanavaa. Siellä pääsee näkemään hyvin erityyppisiä videoita, niin pitkiä kuin lyhyitäkin. Kanavalta näkee myös miten eri tavoilla videoita voi hyödyntää markkinoinnissa.

Toinen, mihin kannattaa tutustua on Inside Silicon Valley, jos on kiinnostunut siitä miten yritykselle voi tehdä vlogin, vaikka ei olisi koskaan käyttänyt kameraa, ja miten yksinkertaisista asioista saa aikaan mielenkiintoisia.




← Takaisin